• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
LÄGESRAPPORT PER HOLKNEKT vs KINDRED GROUP/UNIBET

Det är idag 5 veckor och 1 dag sen jag tillsammans med advokat skrev min överklagan till Högsta Domstol för prövningstillstånd i Hovrätten.

Mitt fall fick nyligen en dramatisk vändning i Maj när en äldre man skrev till mig via Dagens Juridik. Det visade sig att han och hans advokat (numer även min) var mycket pålästa på mitt fall (med god erfarenhet av identiska fall inom EU) och hävdade att jag blivit utsatt för en "häpnadsväckande diskriminering av sällan skådat format" i svensk domstol.
Att domstol tagit noll hänsyn till Unionsrätten som EU-medborgare och tusen tunga fakta därtill. Lagtexter, tolkningar och rättsfall som fått min haka att droppa i golvet.

Jag har gått ifrån sorg och frustration till hopp om slutlig rättvisa.
Att som liten enskild medborgare slåss mot börsgiganter med tveksam moral, för upprättelse för de tusentals människor och familjer som lidit permanent livslång skada av de bolag som bedrivit verksamhet i Sverige utan licens att göra så. En slitsam kamp som nu hållit mig sömnlös i över 4 år.

Ja, advokat Pontus Ewerlöf & co på Hannes Snellman advokater tillsammans med Kindred Group plc och Unibet valde att skicka mångmiljonfakturan till Kronofogden bara några få dagar efter dom föll i Tingsrätten, innan jag ens hann överklaga till HR, mest för att maktmarkera och trycka till ännu mer.

Inom kort kommer Högsta Domstols beslut (The Supreme Administrative Court). Jag hoppas verkligen dom fått en vilsam sommar, så att dom orkar ta sig an min överklagan in i detalj, med lupp.
För gör dom det, ja då är inte sista versen skriven.

Då närmar sig detta fall en rättvis prövning.
Lagar som är till för att skydda konsumenten, skall därvid lag också skydda konsumenten, inte förövaren.
Kan förvisso förstå att man skickar in domen till Kronofogden för indrivning omgående.
Det är liksom hela poängen, att man inte ska få tid att undanskaffa egendom i väntan på domstolsväsendets mycket långsamma handläggning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Kan förvisso förstå att man skickar in domen till Kronofogden för indrivning omgående.
Det är liksom hela poängen, att man inte ska få tid att undanskaffa egendom i väntan på domstolsväsendets mycket långsamma handläggning.

Kommer att bli extremt dyrt för Holknekt.
Inte nog att han förlorade 10 miljoner som spelare hos dom - han är (redan) uppe på 2.000.000 i rättegångskostnader och han tycks inte ha gett upp.
HD kommer inte att pröva det här.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Kommer att bli extremt dyrt för Holknekt.
Inte nog att han förlorade 10 miljoner som spelare hos dom - han är (redan) uppe på 2.000.000 i rättegångskostnader och han tycks inte ha gett upp.
HD kommer inte att pröva det här.
Nu är det ju prövningstillstånd i hovrätten han har överklagat till Högsta domstolen, målet i sig lär inte hamna där.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Nu är det ju prövningstillstånd i hovrätten han har överklagat till Högsta domstolen, målet i sig lär inte hamna där.

Rätt.
Men tror att det kommer att mynna ut i att HR inte tar upp hans case.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307


Dagens Industri är inte heller helt familjära med begreppen...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387


Dagens Industri är inte heller helt familjära med begreppen...

Jag vill också vara med på kvarstadsrannsakan
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 356
Poäng
997
 

bananskal

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
5 Februari 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Haft första utmätningen på lönen i juli, går det o se klart på kronofogdens sida från vilka lån det dragits? Eller är det bara själv att hålla koll på summorna på dom skulder som ligger?
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 762
Mottagna reaktioner
1 904
Poäng
1 217


Dagens Industri är inte heller helt familjära med begreppen...
Där kan man faktiskt begära att de ska föregå med gott exempel. Du får skicka skribenten denna tråd : https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/vad-är-det-för-skillnad-mellan-utmätning-och-beslag.25045/ :)
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Haft första utmätningen på lönen i juli, går det o se klart på kronofogdens sida från vilka lån det dragits? Eller är det bara själv att hålla koll på summorna på dom skulder som ligger?
Det kommer du kunna se. Det tar några dagar innan du kan se det. Gå in på mina skulder och sen på respektive lån så kan du se det där
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp